Skąd czerpać witaminę D w zimie?

Skąd czerpać witaminę D w zimie?

Redakcja

2016-12-11

brak komentarzy

Witamina D buduje się wewnątrz organizmu wpływem promieni słonecznych. Co zrobić gdy słonecznych promieni jest jak na lekarstwo, a gdy już są - odważamy się odsłonić wyłącznie twarz? Zimą w chłodnych strefach klimatycznych, a w tej leży Polska, zagraża deficyt witaminy D. Jak uniknąć niedoboru witaminy D zimą?

Witamina D a układ immunologiczny zimą

Witamina D okazuje się naturalnym hormonem, który bierze czynny udział w reakcji immunologicznej naszego ciała. Bez witaminy D nasza armia obrońców przed zakażeniami - limfocyty T - są ospałe oraz mniej waleczne. Uczeni przypuszczają, iż wit. D jest na pewno ważniejsza dla polepszenia odporności niż wit. C. Są także naukowe przesłanki dla stwierdzenia, iż witamina D sama posiada umiejętność ograniczania ilości drobnoustrojów. Wyraźny związek między redukcją ilości mikrobów większą podażą witaminy D w kwestii prątków gruźlicy. Dzisiejszego dnia przestaje zatem dziwić, iż w erze sprzed nowych medykamentów leczono gruźlicę kąpielami słonecznymi. Badacze myślą także nad rolą braku witaminy D w rozwoju stanom depresyjnym. Jak dotąd udowodniono określone współzależności, ale proces nie jest poznany ani potwierdzony.

Skąd czerpać witaminę D w zimie?

Zimą w Polsce możemy być pewni, iż mamy za mało witaminy D z powodu braku promieni słonecznych. Korzystanie z solarium nie ma sensu, ponieważ lampy nie emitują promieni UVB, które są wymagane do wyprodukowania witaminy D. Zostaje szukać witaminy D w tym co spożywamy. Pokochajmy ryby! Śledź matjas czy też makrela a więc tłuste ryby morskie czy też wędzony węgorz - niemniej tłusta ryba słodkowodna posiadają dość spore ilości witaminy D. Do owego trzeba dorzucić awokado, żółtka jajek oraz borówki, także masło,śmietanę czy też wątróbkę.

Skutki braku witaminy D

Deficyt witaminy D może objawiać się częstymi zakażeniami oraz osłabieniem ciała. Mogą go także wskazywać stany zapalne cery oraz spojówek, także bóle mięśni czy też nerwobóle. Najpewniejszym środkiem zorientowania się czy mamy deficyt witaminy D jest zrobienie analizy krwi i uświadomienie sobie naszego poziomu wit. D. należy mieć na uwadze, iż nadmiar witaminy D także okazuje się niezdrowy. Zwiększa ilość wapnia w krwioobiegu, wywołuje bóle głowy brzucha i oczy, może być przyczyną biegunek. Te symptomy są gdy aplikujemy 50 tys. IU wit. D codziennie (w jednym śledziu okazuje się 1000 IU). W razie zdecydowanego braku wit. D3 można wypróbować suplement, na przykład tran. Teraz jest osiągalny w kapsułkach, nie czujemy zatem ani jego smaku, ani aromatu.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

Zdrowie