Nadmiar błonnika: zaparcia, niestrawności i wiele innych problemów

Nadmiar błonnika: zaparcia, niestrawności i wiele innych problemów

Redakcja

2016-12-11

brak komentarzy

Oprócz licznych cech dietetycznych oraz ułatwiających spalenie tkanki tłuszczowej włókno pokarmowe przejawia także inne atuty  - np. zredukowanie ciśnienia czy też cholesterolu w krwioobiegu.  Redukuje on także absorpcję glukozy, a to tymczasem redukuje zapotrzebowanie na insulinę. W dodatku włókno pokarmowe stabilizuje rytm wypróżnień. Tutaj także wypatruje się jego zbawiennego działania ochronnego na śluzówkę odbytu oraz jelita grubego, a także jednocześnie zmniejszenia niebezpieczeństwa zapadnięcia na nowotwór jelita grubego poprzez zniwelowanie masy stolca czy też zmiękczenie jego konsystencji. Przeciwdziała to tworzeniu się nadżerek w błonie śluzowej końcowego odcinka układu trawiennego. Ale, co za dużo, to niezdrowo! Okazuje się, iż rzeczywiście źle odbija się w jadłospisie nadmiar błonnika. Zaparcia, zbyt częste wytwarzanie gazów oraz niestrawności to zaledwie początek dolegliwości.

Co to właściwie jest?

Włókno pokarmowe to nic innego jak składniki błony komórkowej komórek pochodzenia roślinnego takie celuloza czy też pektyny. Ze względu na to że w ludzkim przewodzie trawiennym nie mamy enzymów potrzebnych do metabolizmu tych składniku, nie podlegają one wchłanianiu.  Tworzą za to na ścianie jelit śluzową powłoczkę, która zakłóca absorpcję pewnych składników na przykład cholesterolu. W dodatku włókna błonnika pęcznieją w organizmie, dzięki czemu uprzednio czujemy sytość i zjadamy niewielkie ilości pokarmów.

Rezultaty nadwyżki włókna pokarmowego

Zbyt duża ilość włókna pokarmowego rzutuje w zasadzie odwrotnie na przewód pokarmowy, może być przyczyną zaparcia, zwolnienie perystaltyki, aż do jej kompletnego porażenia. Sprzyja także tworzeniu się nadwyżki gazów czy też wzdęć. Włókno pokarmowe wiąże obfite ilości wody, w związku z tym ważne okazuje się wypijanie wielkich ilości płynów, by zapobiec obstrukcjom. Nadmiar błonnika może okazać się także winny anemii, osteoporozie, a także niepożądanej ciąży. Zakłóca on niejako absorpcję poszczególnych składników z układu trawiennego, może zatem przyczynić się do braku żelaza oraz dysfunkcji wchłaniania witamin rozpuszczalnych w tłuszczach -A,D,E oraz K. Panie, które wykorzystują doustne środki antykoncepcyjne powinny przyjąć takie dawkowanie pigułek, by były one przyjmowane jak najpóźniej  po daniu obfitym w włókno pokarmowe.   

Nie dla każdego świeże owoce oraz jarzyny

Składniki zasobne w włókno pokarmowe nie mogą być konsumowane poprzez wszystkich. Może okazać się on niezdrowy bardzo dla osób chorujących na dolegliwość wrzodową żołądka albo dwunastnicy, nieswoiste zapalenia jelit, stany zapalne błony śluzowej żołądka. Unikać go powinni  dodatkowo chorzy niedożywieni, wyniszczeni, z niedostatkami białka oraz witamin i panie zagrożone osteoporozą czy też chorzy na niedokrwistość. Naturalnie nikomu nie poleca się kompletnego odstawienia owoców czy też jarzyn. Porcja włókna pokarmowego musi być indywidualnie przystosowana do oczekiwań a także tolerancji któregokolwiek z nas. 


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

Dieta